Tracé onderzoek in Sierra Leone

31 mei 2013 - Yele, Sierra Leone

Gisteravond hebben we een route bepaald van een toekomstig tracé , en vandaag zijn we deze gaan bekijken. De eerste route welke van papier bedacht is bleek niet de meest handige te zijn dus we moesten "schakelen", een andere route bepalen in het veld. Ook hebben we waterturbine's gezien en ook de installatie er achter. De generator geeft 400 volt, en gaat via een step-up trafo naar een 11,5 KV bovenleiding. Deze 11,5 KV bovenleiding zit in masten van 8 meter, en op 6 meter zit de laagspanningn (400 volt). De lengte van de trace's zijn met behulp van een GPS bepaald.

Met een eerste blik zijn er al veel aandachtspunten voor de waterkrachtcentrale en de installatie er achter.

De lokale bevolking kan een aansluiting krijgen via een pre-paid meter welke opgewaardeerd kan worden met een kaart met "stroom tegoed". Deze kunnen op 3 plaatsen in Yele gekocht worden.

Ook het aangesloten ziekenhuis, palmolie fabriek en waterzuiverings installatie bezocht. Erg indrukwekend allemaal!!

Vanavond met de Paramount Chieff (dorpshoofd) gegeten en na een lange dag op tijd naar bed!

Morgen weer een dag.